Winkelen

Deel I: Toen we in Heerhugowaard gingen wonen kregen we een keuken zonder koelkast. De vorige bewoners gebruikten een losse koelkast. Dus naar de witgoed winkel voor een koelkast… De verkoper had er zin in en begon zijn verhaal over een koel- vriezer combinatie. Nu heb ik op school (MTS) les gehad in allerlei technische apparaten, en zelfs de koelkast was toen aan bod gekomen. Ik weet dus dat een koelkast vrijwel altijd 1 compressor heeft en dat het koel element aan de achterzijde zit.
Maar volgens de verkoper werd de koelkast rondom gekoeld en werden het koel en vriesvak apart gekoeld. Voorzichtig merkte ik op dat het koelelement vrijwel altijd aan de achterzijde zit, dus rondom koelen werkt dan niet. Vervolgens wilde ik weten hoe het koel en vriesvak apart gekoeld worden, omdat er bij de goedkopere koel vriezer combinaties maar 1 compressor is. Zijn hele verhaal bleek flauwekul, we hebben het apparaat elders gekocht! 🙁

Deel II: Enige tijd na de koelkast zocht ik een nieuwe stereo set. Mijn oog viel op een sony set met versterker, radio, cass. deck en cd wisselaar. Er waren 3 versies: stereo, dolby digital en nog een duurdere variant. Ik vroeg aan de verkoper wat voor soort aansluiting de dolby digital had, op dat moment had ik geen idee hoe dat in elkaar zat. Er volgde een verwarrend verhaal waar ik geen touw aan vast kon knopen… Ik heb bij 2 andere winkels bij de zelfde set hetzelfde gevraagd, en toen wist ik het nog niet. Iets met “dolby digital voorbereid” zat er nog het dichtste bij, maar wat dat betekende kon de verkoper me niet uitleggen. Ik heb de set gekocht, maar enkele maanden later had ik spijt dat ik niet de duurste set had gekocht met een glasvezel ingang.
Bij een nieuwe DVD speler moet ik nu nog steeds opletten dat er een (dure!) audio componenten uitgang op zit… 😥

Deel III: In de pauze van mijn werk, ging ik in mijn (telecom) monteurs outfit even naar de Mediamarkt. Ik had een DVD schrijver gekocht en vond die 2 dagen later veel goedkoper in een folder van een andere winkel. Bij de mediamarkt kun je dan het verschil terug halen…
Er waren enkele mensen voor mij, en het duurde vrij lang om iemand te helpen. Voor mij was een mevrouw met een telefoontoestel en een losse aansluitkabel. Ze was aan de beurt en vroeg hoe een RJ11 steker aan het snoer gezet moest worden. De persoon achter de balie keek wat onhandig naar de RJ tang, het stekertje en het snoer en zei dat hij assistentie nodig had van een verkoper.
Ik doe dat werk regelmatig, en vroeg of ik kon helpen… Het bleek dat het stekertje al was aangeknepen, waardoor die waardeloos is geworden. Ze zijn bedoeld voor eenmalig gebruik. De verkoper regelde een nieuw stekertje en ik zette hem eraan, verkoper en klant tevreden! 😀

Deel IV: Ik wilde vorige zomer een nieuw Prepaid toestel kopen bij een telefoon winkel. En stond achter een man te wachten tot ik aan de beurt was.
De verkoopster legde hem uit dat hij voor zijn ADSL aansluiting een lang (dik) ethernet snoer nodig had. En dat het ADSL modem in de meterkast geplaatst moest worden. De man was er niet blij mee, want hij had geen ruimte meer om zo’n ethernet snoer door de electriciteitsbuizen te trekken. Ook hier wilde ik even inspringen, ik heb al vaker een ADSL verbinding aangelegd, en zelfs HDSL verbindingen voor mijn werk.
Ik vertelde dat ik telecom monteur was en dat het WEL mogelijk was om met een telefoonsnoer het ADSL modem bij de pc te plaatsen.
Helaas reageerde de verkoopster erg boos. Of ik de winkel wilde overnemen? Wat ik wel niet dacht? Het kwam erop neer dat ik onzin uitkraamde. Ik heb me er niet meer mee bemoeid, en ze vertelde doodleuk tegen de klant dat de enige mogelijkheid een ethernet kabel was…
Toen ik aan de beurt was heeft ze me beleefd geholpen. Toen ik de winkel uitliep stond de man al op me te wachten, en vroeg me om meer uitleg. Ik vertelde dat het wel mogelijk was om via bestaande bekabeling een ADSL modem bij de computer te plaatsen. :~

Facebook Comments
Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie